Wmo-melding doen
- Hebt u ondersteuning nodig op het gebied van zorg, werk, of inkomen? Kijk eerst in uw eigen omgeving, zoals gezin, familie of vrienden of zij u kunnen helpen.
- Kan uw omgeving u niet de juiste hulp bieden? Of heb je meer hulp nodig? Dan kunt u misschien gebruik maken van particuliere hulp of hulp van een organisatie. Kijk hiervoor op de sociale kaart van uw gemeente: Ermelo(Verwijst naar een externe website), Harderwijk(Verwijst naar een externe website) of Zeewolde(Verwijst naar een externe website).
- Komt u er echt niet uit? Maak dan een Wmo-melding. Wij kijken samen met u naar uw vraag en welke hulp wij u vanuit de gemeente kunnen bieden. Wij vinden het belangrijk dat u zo goed mogelijk zelfstandig kunt blijven wonen.
Succesvol:
Staat uw antwoord niet op de website? En wilt u daarover bellen met Meerinzicht?
Dan kunt u iedere werkdag tussen 9.00 uur en 13.00 uur bellen via het telefoonnummer van uw gemeente.
Een melding maken
- U kunt op verschillende manieren een melding maken. Het is belangrijk dat u in de melding uw vraag goed omschrijft. Ook willen we graag weten wat u zelf al hebt gedaan om hulp te vinden.
- U kunt de melding online doen (met of zonder uw DigiD).
Afhandeling van uw melding
- Direct na de online melding sturen we u een ontvangstbevestiging. U weet nu zeker dat de aanvraag binnen is gekomen.
- Ook krijgt u een bevestiging per brief.
- Lukt het niet om de melding digitaal te doen? Dan kunt u altijd naar de gemeente bellen. Samen vullen we de melding voor u in. Als u een klantmanager hebt, kunt u ook met hem/haar contact opnemen.
- Wij bekijken uw melding en dan bellen we u binnen 4 weken om een afspraak te maken voor een gesprek.
- U krijgt na 6 weken na het versturen van uw melding het besluit te horen.
- Tijdens het gesprek bespreken we uw persoonlijke situatie en wat uw vraag is. Dit doen we bij u thuis of online. Wij bekijken dan samen welke hulp uw omgeving kan bieden en wat wij voor u kunnen doen.
- Een voorbeeld van hulp uit de omgeving is bijvoorbeeld een boodschappenservice. Tegenwoordig bezorgen veel supermarkten aan huis. Dit kan een goede oplossing zijn.
- Vindt u het fijn als iemand, die u kan helpen, bij het gesprek aanwezig is? Neem dan contact op met een cliƫntondersteuner van MEE(Verwijst naar een externe website) of Thuis in Cliƫntondersteuning(Verwijst naar een externe website). Zij kijken gratis en zonder doorverwijzing met u mee.
- Na het gesprek krijgt u een verslag. Hierin staat wat we hebben besproken.
- Na het gesprek gaan we kijken welke oplossing het beste bij u past. Dit noemen wij een maatwerkvoorziening.
- Als wij met u hebben besproken welke maatwerkvoorziening het beste bij u past kunt u aanvraag indienen. We laten u binnen 2 weken weten of deze aanvraag is goedgekeurd.
Verandert uw situatie? Of wilt u een verlenging aanvragen voor de maatwerkvoorziening die u nu krijgt?
Maak dan opnieuw een melding. Hierin kunt u aangeven dat het om een verandering of een verlenging gaat.