Ondersteuning via de Wmo

  • Veel mensen vinden het prettig om zo veel mogelijk zelf te blijven doen en zo lang mogelijk zelfstandig te blijven wonen. Vaak is dit mogelijk met kleine hulpmiddelen in huis of wat ondersteuning. Dat kan ook hulp zijn van buren, vrienden, familie of van een vrijwilliger.
  • Kan uw omgeving u niet de juiste hulp bieden? Of heb je meer hulp nodig? Dan kunt u misschien gebruik maken van particuliere hulp of hulp van een organisatie. Kijk hiervoor op de sociale kaart van uw gemeente: Ermelo(Verwijst naar een externe website), Harderwijk(Verwijst naar een externe website) of Zeewolde(Verwijst naar een externe website).
  • Komt u er echt niet uit? Maak dan een afspraak bij de Wmo. De gemeente denkt dan mee over een oplossing of bespreekt wat wij vanuit de gemeente u kunnen bieden.
  • Let op: Voor ondersteuning vanuit de Wmo betaalt u in veel gevallen een eigen bijdrage aan het CAK. Dit is een vast tarief van €21,00 per maand. Vanaf 2027 zal deze inkomensafhankelijk worden.
Succesvol:

Staat uw antwoord niet op de website? En wilt u daarover bellen met Meerinzicht? 

Dan kunt u iedere werkdag tussen 9.00 uur en 13.00 uur bellen via het telefoonnummer van uw gemeente.

Een afspraak maken

  • Bij het maken van een afspraak is het belangrijk dat u uw vraag goed omschrijft. Ook willen we graag weten wat u zelf al hebt gedaan om hulp te vinden.
  • U kunt een verzoek voor een afspraak met de Wmo online doen (met of zonder uw DigiD).
Wmo formulier invullen (Verwijst naar een externe website)

  • Na uw verzoek voor een afspraak neemt een Wmo-klantmanager telefonisch contact met u op. Tijdens dit gesprek kijkt u samen met de Wmo-klantmanager op welke manier u het beste geholpen kunt worden, zodat u snel duidelijkheid krijgt en niet onnodig hoeft te wachten.
  • Na dit gesprek besluit u samen of het nodig is om een melding te doen bij de Wmo.
  • Krijgt u hulp bij het invullen van de melding? Let er dan op dat we het adviesgesprek met u willen voeren. Er mag wel iemand bij het gesprek zijn, maar we willen u graag zelf spreken.
  • Heeft u hulp nodig bij het invullen van het formulier klik dan hier.

  • Tijdens het gesprek bespreken we uw persoonlijke situatie en wat uw vraag is. Dit doen we bij u thuis of online. Wij bekijken dan samen welke hulp uw omgeving kan bieden en wat wij voor u kunnen doen.
  • Een voorbeeld van hulp uit de omgeving is bijvoorbeeld een boodschappenservice. Tegenwoordig bezorgen veel supermarkten aan huis. Dit kan een goede oplossing zijn.
  • Vindt u het fijn als iemand, die u kan helpen, bij het gesprek aanwezig is? Neem dan contact op met een cliëntondersteuner van MEE(Verwijst naar een externe website). Dit is kosteloos en u hebt daarvoor geen verwijzing nodig van uw huisarts.
  • Na het gesprek ontvangt u een verslag waarin staat wat we hebben besproken en of er oplossing vanuit de Wmo voor u beschikbaar is. Dit wordt een maatwerkvoorziening genoemd.

  • Als wij met u hebben besproken dat u in aanmerking kan komen voor een maatwerkvoorziening moet u een aanvraag indienen om hiervoor in aanmerking te komen. We laten u binnen 2 weken weten of deze aanvraag is goedgekeurd. 

Verandert uw situatie? Of wilt u een verlenging aanvragen voor de maatwerkvoorziening die u nu krijgt?

Neem dan eerst contact op met uw klantmanager. Samen kunt u bespreken of een melding bij de Wmo nodig is. Als u de melding doet, kunt u aangeven of het gaat om een wijziging of verlenging.

Indien u de melding doet, kunt u aangeven dat het om een verandering of een verlenging gaat.