Wmo-melding doen

  • Hebt u ondersteuning nodig op het gebied van zorg, werk, of inkomen? Kijk eerst in uw eigen omgeving, zoals gezin, familie of vrienden of zij u kunnen helpen.
  • Kan uw omgeving u niet de juiste hulp bieden? Of heb je meer hulp nodig? Dan kunt u misschien gebruik maken van particuliere hulp of hulp van een organisatie. Kijk hiervoor op de sociale kaart van uw gemeente: Ermelo, Harderwijk of Zeewolde.
  • Komt u er echt niet uit? Maak dan een Wmo-melding. Wij kijken samen met u naar uw vraag en welke hulp wij u vanuit de gemeente kunnen bieden. Wij vinden het belangrijk dat u zo goed mogelijk zelfstandig kunt blijven wonen.
Succesvol:

Staat uw antwoord niet op de website? En wilt u daarover bellen met Meerinzicht? 

Dan kunt u iedere werkdag tussen 9.00 uur en 13.00 uur bellen via het telefoonnummer van uw gemeente.

Een melding maken

  • U kunt op verschillende manieren een melding maken. Het is belangrijk dat u in de melding uw vraag goed omschrijft. Ook willen we graag weten wat u zelf al hebt gedaan om hulp te vinden. 
  • U kunt de melding online doen (met of zonder uw DigiD). 
Wmo-melding doen

Afhandeling van uw melding

  • Direct na de online melding sturen we u een ontvangstbevestiging. U weet nu zeker dat de aanvraag binnen is gekomen. 
  • Ook krijgt u een bevestiging per brief. 
  • Lukt het niet om de melding digitaal te doen? Dan kunt u altijd naar de gemeente bellen. Samen vullen we de melding voor u in. Als u een klantmanager hebt, kunt u ook met hem/haar contact opnemen. 
  • Wij bekijken uw melding en dan bellen we u binnen 4 weken om een afspraak te maken voor een gesprek.
  • U krijgt na 6 weken na het versturen van uw melding het besluit te horen.

  • Tijdens het gesprek bespreken we uw persoonlijke situatie en wat uw vraag is. Dit doen we bij u thuis of online. Wij bekijken dan samen welke hulp uw omgeving kan bieden en wat wij voor u kunnen doen. 
  • Een voorbeeld van hulp uit de omgeving is bijvoorbeeld een boodschappenservice. Tegenwoordig bezorgen veel supermarkten aan huis. Dit kan een goede oplossing zijn. 
  • Vindt u het fijn als iemand, die u kan helpen, bij het gesprek aanwezig is? Neem dan contact op met een cliĆ«ntondersteuner van MEE  of Thuis in CliĆ«ntondersteuning. Zij kijken gratis en zonder doorverwijzing met u mee. 
  • Na het gesprek krijgt u een verslag. Hierin staat wat we hebben besproken.

  • Na het gesprek gaan we kijken welke oplossing het beste bij u past. Dit noemen wij een maatwerkvoorziening. 
  • Als wij met u hebben besproken welke maatwerkvoorziening het beste bij u past kunt u aanvraag indienen. We laten u binnen 2 weken weten of deze aanvraag is goedgekeurd. 

Verandert uw situatie? Of wilt u een verlenging aanvragen voor de maatwerkvoorziening die u nu krijgt?

Maak dan opnieuw een melding. Hierin kunt u aangeven dat het om een verandering of een verlenging gaat.