Bijstandsuitkering
- Heeft u niet genoeg inkomen of eigen geld om van te leven? Dan komt u misschien in aanmerking voor een bijstandsuitkering.
- De aanvraag verloopt via werk.nl. Om de aanvraag goed in te vullen, heeft u gegevens nodig van uzelf en de personen met wie u samenwoont.
- Het uitgangspunt voor een bijstandsuitkering is werk boven uitkering. Dit betekent dat u zoveel mogelijk zelf betaald werk probeert te vinden. Bekijk de voorwaarden voor een bijstandsuitkering op rijksoverheid.nl.
- Als u een bijstandsuitkering ontvangt dan gelden er regels voor u. U moet bijvoorbeeld alle veranderingen in uw situatie op tijd aan ons doorgeven.
Na uw aanvraag via werk.nl krijgt u binnen 10 werkdagen een brief met daarin de vraag om bewijsstukken op te sturen. In de brief staat wat wij precies van u nodig hebben. U kunt hierbij denken aan:
- kopie geldig identiteitsbewijs of verblijfsvergunning (geen rijbewijs);
- gegevens over uw inkomen;
- gegevens over uw vermogen (bezittingen, spaargeld, schulden);
- hoogte van uw hypotheek of huur;
- begin- en einddatum van uw contract bij uw laatste werkgever;
- uw bankrekeningen;
- het kan zijn dat u nog meer gegevens moet laten zien, zoals een echtscheidingsconvenant of het ouderschapsplan.
- Wij zorgen eroor dat u een inkomensconsulent en een klantmanager toegewezen krijgt. Mogelijk zullen zij een gesprek met u hebben. Dit gesprek gaat over uw uitkeringsaanvraag en de mogelijkheden om aan het werk te gaan.
- U ontvangt binnen 8 weken na de aanvraag een brief waarin staat of u recht heeft op de bijstandsuitkering.
- In sommige gevallen kunt u binnen 4 weken na uw aanvraag een voorschot op de uitkering krijgen. Dit betekent dat u dan alvast een deel van uw uitkering kan krijgen.
- Welk bedrag u aan bijstand kunt krijgen, heet de bijstandsnorm.
- De bijstandsnorm die voor u geldt, hangt af uw leeftijd en leefsituatie.
- Er gelden ook regels over hoeveel eigen vermogen u mag hebben.
- Bekijk de pagina bijstandsnorm voor meer informatie.
- U krijgt elk jaar (rond 15 februari) een jaaropgave als u een bijstandsuitkering ontvangt. Op de jaaropgave staat hoeveel bijstand u het afgelopen jaar hebt ontvangen.
- U hebt de jaaropgave nodig voor de aangifte van de inkomstenbelasting.
- De jaaropgave hebt u ook nodig voor het aanvragen van studiefinanciering en toeslagen zoals huurtoeslag.